luni, 29 iulie 2013

Prima călătorie în Maroc


În anul 2009 am fost pentru prima oară în Maroc, unde aveam să revin mai târziu pentru o şedere cu mult mai lungă. 

Pe atunci nu ştiam prea multe despre această ţară, doar ce învăţasem la orele de geografie, ce mai citisem din cărţile lui Alexandru Mironov şi ce mai văzusem în telenovela Clona. 

Dar nimic din tot ce am citit sau văzut la TV, nu s-a comparat cu ce avea să urmeze. O experienţă de viaţă inedită, o cultură complet diferită de tot ceea ce ştiam până atunci şi o lume cu totul nouă pentru mine.

Impactul a fost mare de la primul pas făcut pe Aeroportul Mohammed V din Casablanca. Aterizasem acolo în luna august, pe o căldură cumplită. A fost pentru prima dată când am realizat importanţa legăturii dintre temperatură şi umiditatea atmosferică. Erau în jur de 27°C şi umiditate de 88%, doar că datorită acestei umidităţi ridicate, te simţeai ca la 40°C.

Din Casablanca am plecat direct spre Marrakech, cu un autobuz "obosit rău", plin ochi, pe o căldură cam greu de suportat şi după 17 ore de nesomn. (NB. Plecarea iniţială fusese din Iaşi - Otopeni - Paris - Casablanca). 

Până să plecăm însă, a fost "Operaţiunea Autobuzul". În autogara din Casablanca este un alt Univers. Pe peron, haos total. Multe autobuze, mulţi călători, multe bagaje, de la valize până la frigidere, mobilă etc., vânzători ambulanţi cu produse fel de fel şi ... "intermediarii", cei care aleargă toată ziua după călători, potenţialii cumpărători de bilete, în schimbul unui comision, care uneori este cauza multor neînţelegeri şi altercaţii între aceştia şi angajaţii firmelor de transport. Gălăgie cât cuprinde. Fiecare intermediar încearcă să afle spre ce destinaţie mergi: Marrakech, Rabat, Agadir, Ouarzazate, ...După ce le-am spus Marrakech, unul dintre ei ne-a condus rapid spre locul unde era parcat autobuzul spre Marrakech. Am cumpărat biletele direct de la uşa autobuzului, am plasat bagajele şi ne-am urcat să căutăm locuri. Aveam să aflu mai târziu că "a întârzia" nu e nicio problemă în Maroc, ba chiar e ceva necesar.

Evident că ar fi fost mult mai bine dacă ne făceam rezervarea cu o zi înainte, la o firmă de transporturi de încredere, dar cum nu a fost timp pentru asta, am mers la ghici, pe nepregătite. La momentul acela nu ştiam nimic despre acest subiect, aşa că totul a fost o experienţă pe cât de enervantă, pe atât de amuzantă.

După vreo oră de aşteptat în autobuz (timp în care am învăţat pe de rost toate leacurile miraculoase şi poţiunile magice existente din cutiile vânzătorilor ambulanţi), cam când a considerat şoferul că are destui călători şi locurile sunt ocupate toate, am plecat şi noi.

Pe drum am fost punctul de atracţie al marocanilor, care pe lângă faptul că sunt foarte prietenoşi şi dornici de conversaţie, sunt şi extrem de curioşi, mai ales cu turiştii străini.


Ponturi:

1. Limba franceză

E bine să ştii limba franceză când pleci în Maroc, uneori te ajută mult mai mult decât engleza. Un ghid poliglot de conversaţie ar fi ideal în bagajul tău de mână. 

2. Cât de sensibil eşti la căldură?

Dacă nu suporţi căldura prea bine, planifică-ţi vacanţa în Maroc în perioada Ianuarie - Mai sau sfârşitul lui Septembrie - Decembrie. Lunile Iunie, Iulie, August şi chiar Septembrie sunt mai greu de suportat.

3. Firme de transport rutier pe care te poţi baza

CTM şi Supratour. Pleacă întotdeauna la timp, biletele sunt cu loc, sunt dotate cu aer condiţionat (care şi funcţionează), sunt curate şi respectă orarul de plecare - sosire. 
Pe ruta Casablanca - Marrakech, preţurile variază între 7 şi 9 Euro (70 - 90 Dirhami, moneda naţională marocană). Dacă vreţi să ştiţi mai exact, puteţi consulta site-ul CTM http://www.ctm.ma/

4. Distanţa dintre Casablanca - Marrakech este de aproximativ 220 km. Cu autocarul, timpul estimativ este de 2h30min - 3h. 







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu